Vařič na cesty

Při výletech je hlavní pohoda. Takové kafíčko, polívčička nebo smaženice tam, kde dostanu hlad, na palouku u lesa, má své kouzlo :o). Jezdíme na víkendy i mimo sezónu a ne všude je stravování ještě přístupné. Než jsem popisovaný vařič koupil, ráno jsem vylezl ze stanu a první smysluplná věc byla v trenkách a v triku s blembákem na hlavě hurá k první čerpačce na turka. Proto jsem řešil nějaký vhodný vařič. Plynových je na trhu plno, ale natlakovaná plynová kartuše za zadkem mi připadá v letních vedrech trochu riskantní a hlavně, když dojde plyn, jste bez kafe. Já jako starý závislák bych to nepřežil. Abych měl s sebou neustálý zdroj paliva, padla volba na vařič benzinový. Mrknul jsem na Aukro a vyběhly různé typy v cenových relacích od 500 do 4500 Kaček. Kdysi jsme s sebou v autě vozili dvoukilovku plynovou bombu a vaření na dvouvařiči šlo doslova jako po másle. Velmi podobný na pořádnou pánev je starý ale výborný švédský benzinový vařič PRIMUS, německý PERFEKTUS, nebo totožný český MEVA. Viz. foto. Vlevo je PERFEKTUS, vpravo český MEVA. Levý je zapálený a jak je patrné, spaluje zplynovaný benzin, nikoliv tekutý. Proto je plamen čistý modrý a velmi výhřevný. 

Tedy vše co potřebujete je vařič a hadička na bezin z nádrže, když si nebudete chtít na čerpačce natankovat půllitr do plastové PETky. Nebo si jednoduše vařič naplníte již doma. Na předehřátí trubek pro zplynování je lepší tekutý líh, neboť nečoudí jako benzin. Když nevadí černé ruce od sazí při skládání vařiče, pak opravdu stačí jen benzin.

Vařič má širokou základnu, je stabilní. Přepravuje se rozložený na díly. Pro cestování je ve verzi s odnímatelnými podpěrami "plotny" viz. foto. Proto pozor při koupi, aby nebyly podpěry napevno součástí nádoby. Spotřeba pro dva na víkend je cca 0,2l benzínu na ohřívání jídla a vaření kafe ráno i večer. Stačí deci lihu na předehřívání. Na plné vaření, smažení atp. počítejte tak 0,5 - 0,7 l benzinu. Pro motorkáře méně podstatná informace - na rozdíl od plynových vařičů zapaluje a hoří benzinový i za mrazu. Složení, předehřátí a zapálení vařiče je velmi jednoduché a trvá asi 3 minuty. Cena pěkného a funkčního kousku je cca 500 -1000 Kč.

 

Po těžkém boji se mi podařilo ještě vyaukrovat za dvanáct stovek opravdu nádherný historický cestovní "vařiček", plně funkční, PRIMUS Stockholm Sweden. V krásné stylové plechové krabičce se nachází kousek, který jsem nikdy předtím neviděl. Poctivá mosaz a švédská ocel. Neskutečné je i provedení pocínované 50ml lahvičky na líh. Vařič pracuje na stejném principu zplynování benzinu, ale i nafty. Funguje dokonce na lampový olej, ale zplynování vyžaduje větší počáteční nahřátí, což je i v chladnějším letním ránu problém. Na Skútršňůře 2011 však po delším zápase kafe pro tři uvařil i na lampový olej. To je ale opravdu jen pro zajímavost. Na benzinu uvaříte v poho i při -20°C a plynuje během pár vteřin. 

Počátek výroby těchto vařičů se datuje do 20. let minulého století. Moderní benzíňáky pracují stále na stejném principu, vyrobeny jsou však z jiných materiálů a nějak se mi nechce věřit, že budou stejně krásné a funkční i po devadesáti letech.  :o))   

Další fotky z hraní si s ohněm.  ZDE

 

 

Fotografie použita dle Creative Commons SheldonPhotography, David_Yannick  © 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si web zdarma!Webnode